Søk i denne bloggen

torsdag 31. juli 2014

Vegetarburgere

Jeg er så utrolig glad i vegetarmat, og kunne egentlig fin ha levd på bare det. Det finne så utrolig mye god å lage og det beste er jo at grønnsaker kan smake så utrolig godt! Kan ikke si jeg savner kjøtt akkurat når vegetarmaten kommer på bordet. Første gang jeg serverte disse vegetarburgerne til min bror, trodde han faktisk at det var kjøtt! Og de har faktisk falt i smak hos alle som har fått disse servert.



Du trenger:
3 små søtpoteter
1 gulrot
1 skive selerirot
1/2 middels purreløk
1 stilk vårløk
1/2 liten rødløk
1 rødbete
6 soltørkede tomater
6 skiver sylteagurker
2 dl revet ost
3 egg
1 fedd hvitløk
1 ts tørket timian
1 ts paprikapulver
1 ts salt
1 pepper
ca 4 ss smør til steking

*Finrasp søtpoteter, gulrot, selerirot og rødbete. Legg det i en dørslag og la det renne av seg i 20-30 minutter, så unngår du at det blir mye overflødig væske i farsen.
*Finhakk purreløk, vårløk, rødløk, soltørkede tomater, sylteagurker og hvitløk.
*Bland så sammen alle ingrediensene, form dem som hamburgere og stek på middels svak varme i smør.
*De blir litt løse, så ikke lag dem for store, da det kan bli litt vanskelig å snu dem. La dem steke godt før du snur dem første gang.
*Server dem som hamburgere i brød (jeg bruker polarbrød som brød) eller som tilbehør til fisk, kylling, grillmat o.l.

Ca næringsinnhold pr. 100 g:
116 Kcal
Protein: 4,34 g
Karbohydrat: 11,5 g
Fett: 5,28 g



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar