Søk i denne bloggen

torsdag 17. juli 2014

De beste havrekjeksene med et hint av kokos

Jeg prøver å holde meg mest mulig unna korn og kornprodukter, men jeg har alltid vært svak for havre, så det sniker seg inn havre i maten jeg lager. Velger naturligvis glutenfri havregryn, som jeg også maler opp selv til mel. Bare har det i en blender og kjører det til det blir finmalt.
Havrekjeksene jeg laget er de beste havrekjeksene jeg vet om, søte med smak av kokos og helt sukkerfrie!
...Og de er fantastisk gode med peanøttsmør!



Jeg bruker kun Green Choice sitt peanøttsmør. Peanøttsmør med bare peanøtter i (99,9 %) og ingen andre ingredienser som ikke har noe med peanøttsmør å gjøre. Rent og naturlig...og økologisk!


Til havrekjeksene trenger du:
6 dl glutenfrie havregryn
2 dl mandelmel
3 dl kokosmelk
50 g smeltet cocosa extra virgin kokosolje
2 ss sukrin gold
2 krm ekte vaniljepulver
1/2 ts salt
2 ts bakepulver

*Mal havregrynene til mel i en blender.
*Bland sammen alle ingrediensene og la deigen stå å hvile seg i ca 30 minutter.
*Deigen blir løs men alikevel helt grei å jobbe med. Den er for løs til å kunne kjevles ut.
*Ta en liten deigklump på størrelse med en liten valnøtt, form den til en liten ball og trykk den deretter flat med fingrene, på en bakepapirkledd stekeplate. Prøv å få de så tynne som mulig, da blir de skikkelig sprøe og gode!
*Strø gjerne noen havregrynflak over hver kjeks og trykk de litt ned i kjeksen så de fester seg.
*Stek kjeksene på 180 grader i 10-12 minutter, midt i ovnen.
*Ta kjeksene ut og flytt de over på en rist, sett de inn i ovnen igjen et par minutter til de er blitt skikkelig sprø. Pass på at de ikke brenner seg!
*Avkjøles på rist og oppbevares i en luftet boks.

Ca næringsinnhold pr. 100 g:
289 kcal
Protein: 10,8 g
Karbohydrat: 21,8
Fett 17,5 g


Ha en strålende kveld!

-G-









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar