Søk i denne bloggen

onsdag 23. juli 2014

Squashspagetti med kjøttdeigsaus

Jeg holder meg som sagt mest mulig unna karbohydratrik mat som b.la pasta, ris, poteter, sukker og brød av korn. Men jeg må inrømme at jeg savner av og til spagetti med kjøttdeigsaus. Jeg har i allefall funnet en super erstatning til å lage spagettien selv, nemlig av squash! Mange av de hjemmelagede variantene som skal erstatte pasta er laget av veldig mye egg. Og jeg fordrar rett og slett ikke den smaken!
Første gang jeg prøvde squash som erstattning for pasta, var jeg veeeeeldig skeptisk! Men gjett om jeg ble overrasket. Selv mannen i hus synes det var en super erstatning for pasta! Hurra!! :)


For å få spagettistrimler bruker jeg et juliennejern. Det lager små tynne strimler av det du måtte ønske å strimle opp. Du får kjøpt slike jern på kjøkkenutstyrsforretninger og den koster heller ikke mange kronene.



Til 3-4 personer trenger du:
2 squash
400 g kjøttdeig eller karbonadedeig
1 boks hermetiske hakkede tomater
1 rød paprika
1/2 middels purreløk
1 fedd hvitløk
1/2 liten rødløk
3-4 ss tomatketchup
1-2 dl vann
1 ts tørket timian
salt
pepper
2 ss kaldpresset rapsolje

*Først strimler du opp squashen med juliennejernet
*Bre den strimlede squashen ut på et kjøkkenhåndkle og strø et lett lag med salt over
*Squashen inneholder mye vann og saltet trekker ut mye av vannet
*La den ligge i ca 1 time å trekke
*Skyll squashstrimlene godt etterpå og klapp dem tør mellom et kjøkkenhåndkle



Kjøttdeigsausen:
*Finhakk hvitløk og rødløk
*Skjær purren i strimler
*Skjær opp paprikaen i små biter
*Stek kjøttdeigen sammen med  hvitløk
*Tilsett rødløk, purre, paprika, ketchup, timian, vann og hermetiske tomater og la det putre i noen minutter
*Smak til med salt og pepper
*Ta så fram en stekepanne, ha i litt olje og varm opp squashstrimlene over middels varme
*Server og nyt!

Ca næringsinnhold pr 100 g:
87 kcal
Protein: 6,03 g
Karbohydrat: 2,67 g
Fett: 5,68 g


 -G-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar