Søk i denne bloggen

tirsdag 12. august 2014

Steinalderbrød

Oppskrifta på disse brødene surret rundt på nettet for en stund siden, og det tok en stund før jeg valgte å prøve meg på disse brødene, rett og slett for jeg ikke hadde smakt et godt lavkarbobrød. Jeg har prøvd endel varianter og av de jeg har prøvd har ingen vært det helt store. Jeg ble veldig overrasket hvor gode disse brødene er og det som skiller disse fra andre brød jeg har prøvd er nok at disse er uten kli og med mye nøtter. Med andre ord et skikkelig mettende brød med liten innvirkning på blodsukkeret og full av sunt fett! Det liker vi!



Her er oppskrifta:
6 egg
2 ts salt
1 dl smeltet smør (bruk ekte smør!) evt kaldpresset rapsolje, olivenolje eller kokosolje.
120 g mandler
120 g valnøtter
120 g sesamfrø
120 g linfrø
120 g gresskarkjerner
120 g solsikkekjerner

*Sett stekovnen på 170 grader
*Pisk eggene lett sammen
*Bland i de øvrige ingrediensene og bland godt
*Hell blandingen i en bakepapirkledd 1,5 liters brødform
*Stekes på nederste rille i ca 50 minutter
*Fettet i røra vil flyte opp i formen når brødet stekes. La brødet stå 5-10 minutter i forma etter det er ferdigstekt, da synker fettet ned i brødet.
*Avkjøl så på rist
*Jeg synes brødet holder seg best når det oppbevares i kjøleskap

Ca næringsinnhold pr. 100 g
458 Kcal
Protein: 17,4 g
Karbohydrat: 4,95 g
Fett: 40,4 g





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar